tirsdag 15. november 2011

~ La meg få anbefale ratatouille!


Når man høster squash med trillebår, gjelder det å finne gode oppskrifter slik at man kan få brukt opp i alle fall en god del av det. Og ratatouille kan fryses også, i porsjoner, slik at det kan bli mat utover høsten. Det er opprinnelig en fransk rett, men jeg har utviklet en egen vri på den, som passer til det vi dyrker.




Ingredisenser er squash, løk, tomater, paprika, aspargesbønner, hvitløk, sitronsaft, timian, rosmarin, salvie, salt, pepper og olivenolje.






Jeg starter med å fylle en langpanne halveis opp med squash i tynne skiver. Her bruker jeg kjøkkenmaskinen, setter i en innsats som lager skiver, og dermed er det gjort på et blunk. Deretter skjærer jeg løk i terninger. 3-4 stykker. Du må gjerne velge den røde varianten, det blir ekstra godt. Så er det paprika i sjenerøse biter, 3-4 frukter må du gjerne bruke. Vi dyrker en del aspargesbønner, og bruker derfor opp litt av overfloden i denne retten. Det gir god substans og mer mat synes jeg. Det er fint å dele bønnene opp i litt mindre biter.

Deretter tilsetter du 3-4 bokser hermetiske tomater, saften av en sitron, salt og pepper etter smak, men retten krever en del. Så mye hvitløk du orker, minst fem fedd etter min mening, og deretter urtekrydderet. Helst bør det være ferskt etter min mening. Hell deretter over olivenolje og bak i stekovnen på 200 grader i 45 minutter eller til det har saftet seg godt og blitt mørt. Det er utrolig hvor godt disse smakene passer sammen og utfyller hverandre i forhold til sødme og syrlighet. Bon apetit!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...