søndag 23. oktober 2011

~ Toscansk grønnkål

Det har vært en travel vår og sommer, men det var ikke planlagt å bli borte så lenge fra bloggen. (Hyggelig at du savner meg Helen.)
Så vi får komme oss tilbake, for denne bloggingen er viktig for meg. Både for min egen dokumentasjon og samling av oppskrifter og bilder, men også for å møte andre med samme interesse. Det er jo en flott ressurs for å samle ideer, kunnskap og oppskrifter oppskrifter og knytte vennskap.

Heldigvis har jeg tatt en del bilder underveis i sommer og høst, så det får bli litt blogging i ettertid i steden. Mye av tiden har gått med til å jobbe i hagen, drivhuset og i grønnsakssengene. Vi har høstet store mengder økologiske grønnsaker helt fra tidlig i våres, og enda kan jeg plukke purre, gulrøtter, grønnkål, svartkål, salat, rosenkål og rødkål. Det har vært mye jobb, men med alt det vi får igjen, så er det absolutt verd det.
Bildet er av grønnkål med opprinnelse fra Toscana. Den kalles også svartkål, og den er høstet i dag. Litt brukte jeg oppklippet i søndagens gryte.  Den egner seg til alle slags gryter og supper. Jeg er spesielt glad i den i fiskesuppe. I hele sommer har den vært flittig brukt i rå tilstand som salat sammen med den krusete grønnkålen. Ja, jeg vil gå så langt som å si at jeg ble reglerett avhengig av den ;-)
Ellers lar grønnkålen seg fint fryse. Jeg deler den opp i mindre biter og fryser den rå. Bruker den i min grønne frokostdrikk også i tillegg til gryter og supper. Grønnkålchips er jo også et alternativ. En tørket utgave som har blitt veldig populær.
Grønnkål er lett og dyrke og hardfør. Så har du anledning til det, så er det bare å planlegge sommerens avling.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...