fredag 20. mai 2011

~ Kikertpannekaker med egen ruccola





 Så var det min tur til å lage kikertpannekaker, eller socca som det vistnok heter. Jeg har sett det både hos Siljes reise og Helen, og lurte egentlig på om jeg ville like det. Jeg  hadde veldig lyst til å forsøke, og jeg ble virkelig ikke skuffet. Det skal være en sydfransk rett så vidt jeg leste meg til, og jeg lagde min variant "italian style" med pesto, skinke, hvit geitost, oliven og ruccola. Sistnevnte var for øvrig fra egen avling, og noe av det første jeg har høstet. Det passet veldig godt sammen. Disse pannekakene passer nok best med salt tilbehør.

Kikertpannekaker er superenkelt å lage. Kikertmel kjøper du i helsekostbutikken, eller billig i invandrerbutikker hvor det heter GRAM FLOUR.

Oppskrift til ca 6 stk

3 dl kikertmel
3 dl vann
litt salt

Bland melet med 2 dl av vannet. Når det er blandet sammen, tilsetter du resten av vannet. Da slipper du klumper. La stå og svelle 30 min. Stekes litt tykke i extra virgin kokosolje.


Fakta om 100 g kikertmel  
           
Saltinnhold 0,16 Gram Kalorier Kcal 386,94 Kcal Kilojoule 1619 Kj
Protein 22,39 gram Karbohydrater 57,82 gram Fett 6,69 gram
Sum mettede 0,69 gram Sum enumettede 1,5 gram Sum flerumettede 2,9 gram


Mono og disakkarider 10,85 gram B karoten 25 mcg Vitamin A 2 RAE Vitamin E 0,83 mg-Alfa-TE
Vitamin B1 0,4 mg Vitamin B2 0,1 mg



Niacin 1,7 mg   Vitamin_B5 0,6 mg  Vitamin B6 1,49 mg   Folat 437 mcg  Vitamin K 9,1 mcg 
Kalsium 45 mg Jern 4,86 mg  Natrium 64 mg  Kalium 846 mg  Mangan 1,6 mg  Magnesium 166 mg
Sink 2,81 mg Selen 8,3 mcg Kopper 0,91 mg Fosfor 318 mg

5 kommentarer:

  1. ser kjempe godt ut:)
    så fin blogg du har forresten:) den skal eg følgje vidare:) takk for kommentar;)

    SvarSlett
  2. Takk for det :-) og bare hyggelig! Gleder meg til å følge med deg.

    SvarSlett
  3. En stund siden jeg har laget dette nå, så blir nok ikke lenge til neste gang :)

    SvarSlett
  4. OJ, egen ruccola :-)Kortreist med andre ord. dette så kjempe godt ut.

    SvarSlett
  5. Hei hei - hvordan går det med deg? :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...