søndag 15. mai 2011

~ Hijiki og andre sjøgrønnsaker



Under detoxen fikk jeg anledning til å bruke noen av sjøgrønnsakene som har ligget i skuffen en stund, nemlig hijiki. En av rettene i detoxprogrammet til Ulrika Davidsson inneholder nemlig dette. I følge Berge og Chackos bok Supermat, øker denne sjøgrønnsaken forbrenningen og virker rensende. Den har også positiv effekt på revmatisme og annen leddbetennelse, og det høye innholdet avkostfiber, skal forebygge og lege plager med fordøyelsen. Den inneholder også mye mineraler.

Jeg må innrømme at smaken av tang nok var gjennomtrengende, men jeg lot det stå til og tenkte at det ville gjøre meg godt. Jeg blandet det i en rett bestående av risnudler, gulrot, pipeløk, hvitløk, sukkererter og sesamfrø.

Nå kunne jeg på grunn av detoxen ikke kamuflere smaken så veldig med krydder og smakstilsetninger, så jeg får gi det en sjanse til. I kjøkkenskuffen har jeg dessuten også både kombu og wakame som må prøves. Alle tre sortene er kjøpt i helsekosten, for de som måtte lure på hvor man får tak i sånt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...