søndag 24. april 2011

~ Vårens detox

I dag startet jeg på en detox etter et opplegg av Ulrika Davidsson og hennes bok med nettopp tittelen Detox. Dette har vært planlagt over lang tid, og jeg tenkte det var greit å starte mens jeg enda hadde fri. I tillegg ville jeg gjerne ha med meg gårdsdagens påskelam. Derfor falt valget på denne 1. påskedagen.
Masse frukt og grønt
Opplegget til Ulrika Davidsson går ut på å spise grønnsaker og frukt i valgfrie mengder. Mye rawfood, men ikke bare det. Man skal unngå kjøtt og fisk, ferdigmat, kaffe, alkohol, herdet fett, sukker, hvetemel og melkeprodukter.
Greens og juicer
Men i kuren inngår greens, juicer, urteteer, en begrenset mengde kaldpressede oljer, frø, nøtter og litt chevre og fetaost . I tillegg utrensende tilskudd som mariatistel, boldo osv.
Jeg skal holde på i 14 dager. Deretter kan jeg tilføre proteiner i form av fisk, kylling og egg. Da kan jeg også spe på med mer frø enn de første 14 dagene, og korn.
Delte meninger om detox
Jeg vet det er uenighet om hvorvidt en detox har noe for seg. Eller er det det? De som har forsøkt det, tror jeg ikke er i tvil om de helsebringende sidene ved en faste/rens/detox. Jeg har hatt fem tidligere faster og gleder meg hvert år til den årlige, vårlige utrensningen. Spesielt etter at jeg fant en utrensningsmetode som også innebar at man kunne spise mat. Det var Erica Palmcrantz som fikk meg inn på sporet av detox med rawfood i fjor. I år hadde jeg altså lyst til å følge Ulrika Davidssons opplegg, og boka hennes er virkelig en liten lekkerbisken i seg selv.
Klarere hud og bedre forbrenning
Mitt mål med denne utrensningen er klarere hud, bedret forbrenning og større grad av velvære. Men Ulrika reklamerer med at det hjelper både på søvnen, mageproblemer, verk i muskler og ledd, hudutslett og allergier blant annet.

Det er altså første dagen. Den er preget av hodepline, flying på toalettet og litt nedstemthet, men det siste kom seg fint etter en times treningstur.
Stavgang
Nå skal man ikke trene hardt under en detox, men en rolig tur med stavene synes jeg er passende. Det er et år siden nå at jeg startet med denne formen for trening, og det har blitt en dille. Du får så fin sving på gangen og turen blir mye mer effektiv. Men jeg går ikke langs veien med stavene. Jeg gjemmer meg på en skogsvei i nærheten. Er det ikke rart? Hehe. Det ser corny ut, og forbindes med voksne damer som bruker stavene som gåstøtte…



Dagens middag: Grillet søt paprika med basilikum, hvitløk, olivenolje, sorte oliven, kapers, fetaost, pinjekjerner og spirer. Fantastisk godt!!

4 kommentarer:

  1. SV: du har jo en mye finere blogg enn meg!!! Din oser av kreativitet - min ser kjedelig og seriøs ut...hehe :D (Er gift med en grafisk designer.. så får få ham til å hjelpe meg med et litt mer inspirerende design etter hvert..) ;)

    Har foresten linket til bloggen din fra min. Takk for at du linker til min!! :)

    SvarSlett
  2. Takk! Det var da koselig sagt!
    ...og takk for linking!

    SvarSlett
  3. Det så nyyyyydelig ut!! Lykke til med detox! :D

    SvarSlett
  4. Det var snadder!
    Takk for lykkeønskninger!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...