mandag 11. april 2011

~ Enkel raw sjokolade


Raw sjokolade er noe jeg virkelig har sansen for. Tanken på at man virkelig kan kose seg, samtidig som man får i seg en masse nyttige næingsstoffer, er noe som gjør godt for både kropp, sjel og samvittighet. Att på til påvirker den ikke blodsukkeret, slik som en vanlig sjokolade gjør. Jeg har ikke eksperimentert så veldig mye enda, men ha en enkel god oppskrift som jeg har laget noen ganger.

Du trenger

5 ss kokosolje
100 g raw cacaopulver
2 ss sukrin
2 ss agavenektar
1 dl kokosmasse

Jeg varmer kokosoljen i en metallbolle som jeg setter i ovnen. Hold temperaturen på 40 grader. (Ha ovnsdøren litt på gløtt hvis du ikke kan sette temperaturen under 50 grader.)

Rør så inn sukrinen og agavenektaren, så sukrinen løser seg litt opp. Tilsett deretter cacaopulveret og kokosmassen. Rør for hånd eller i en foodprosessor. Fordel i konfektformer av papir, sjokoladeformer eller isbitformer og sett i kjøleskapet så de stivner.

Ingrediensene får du i helsekostbutikken, eller billigst i den amerikanske nettbutikken iherb.com

På Panduro får du kjøpt hjerteformede silikonformer som du kan bruke til sjokoladen. Men det går fint med isbitformer i silikon også.

Finnes det andre tips til former, tar jeg gjerne imot...

2 kommentarer:

  1. Har ikke kommet på å ja kokos i sjokolade - må testes!

    SvarSlett
  2. Enkelt og supergodt! Både mat og medisin :-)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...