mandag 21. mars 2011

~ Spirer



Jeg spiser ganske mye spirer, og har alltid noen på gang. Etter at jeg kjøpte en spirebeholder i helsekostbutikken Kinsarvik, ble alt mye lettere.

Det er fem sorter korn/frø som jeg synes er lette å få til. Hvete, mungbønner, linser, alfalfa og bukkehornskløver.

Skal du spire hvete, er det sikreste å kjøpe spirehvete i helskosten.
Hvete har en litt søtaktig smak som jeg ikke er så glad i de alene, men jeg bruker dem i spirulina-smoothien om morgenen, og da blir de most og blander seg med resten av smakene. På den måten lager jeg min egen hvetegressjuice. Det vil si, jeg får med masse fiber også, fordi jeg bruker hele spiren.

Mungbønner og linser er kanskje de letteste å få til fordi de spirer så fort. Smaken minner om sukkerert. Skal du prøve deg på spiring, ville jeg ha satset på en av disse. Med linser mener jeg den vanlige beige.

Alfalfa er bittesmå frø og ikke blant de letteste, men nydelig i en salat. Det sies at den har betennelseshemmende egenskaper, og derfor er bra for personer som lider av leddbetennelser.

Bukkehornskløver er ikke så lett å få tak i. Ikke alle frøene av denne sorten er beregnet for spiring. Jeg har imidlertid oppdaget at man kan kjøpe frø i invandrerbutikker som spirer. Bukkehornskløver har litt karrilignende smak. På engelsk heter de fenugreek.

Jeg starter med å legge frøene i bløt over natten. Deretter skyller jeg dem i lett temperert vann og heller dem over i spirebeholderen. En etasje for hver sort med spirer. Jeg skyller dem i romtemperert vann hver dag. På slutten stiller jeg dem litt lyst, slik at de utvikler klorofyll. Deretter oppbevares de i en boks i kjøleskapet, hvor de holder seg i noen dager.

Spirer er billig supermat, fulle av næring og enzymer. Jeg dyrker spirer hele året.





Jeg oppbevarer frøene i glasskrukker på kjøkkenbenken. På den måten er de alltid for hånden, og de er i tillegg et dekorativt element.

3 kommentarer:

  1. Hei Anine! Bare stas å bli lagt til på lista di! Ser ut til at jeg må lese litt på bloggen din også :D

    Hilsen Grøntvann!

    p.s. fikk ikke lagt til kommentar med åpen signatur...

    SvarSlett
  2. Takk for at du linker til meg - kjempekoselig!

    Har ikke prøvd å spire noe ennå.. (annet enn karse..hehe) så det må jeg prøve etter hvert nå.. Har masse linser og bønner stående.. så må kanskje teste litt forskjellig. :D

    SvarSlett
  3. Birk og Mamsen: Jeg tror det skal være greit nå, hvis jeg har forstått dette rett.

    Helen: Det er utrolig morsomt å lage spirer selv når man får tak på det...

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...