søndag 20. mars 2011

~ Frø-knekkebrød

Så har også jeg blitt bitt av basillen: å bake egne knekkebrød. Jeg har aldri tenkt på at dette er noe det går an å lage selv, men så er det så lettvint!
Mine knekkebrød er ikke raw, men de er laget med stort sett bare frø. Oppskriften har jeg utviklet selv, og jeg deler den gjerne med meg.



1 dl linfrø (knuses i elektrisk kaffekvern)
1 dl sesamfrø (knuses i elektrisk kaffekvern)
1 dl chiafrø (knuses i elektrisk kaffekvern)
2 dl solsikkefrø
2 dl gresskarkjerner
1 ts himalayasalt
2 dl kruskakli
2 ss fiberhusk
5 dl vann

Bland det tørre, og tilsett deretter vannet og la deigen stå og svelle noen minutter.
Fordel så deigen på to stekebrett kledd med bakepapir, og del hvert brett i 16 ruter med en pizzadeler. Sett i ovnen på 180 grader med varmluft. Stek i en halv time.



Deretter deler jeg knekkebrødene opp i biter ved hjelp av en ny runde med pizzadeleren og snur bitene. Jeg setter ned varmen til 100 grader, skrur av varmluften, og setter ovnen på over- og undervarme. Så lar jeg knekkebrødene stå og tørke med ovnsdøra på gløtt, i ca en time.



Grunnen til at jeg knuser frøene, er for at deigen skal bli mer seig. Linfrø må dessuten knuses for at kroppen skal kunne nyttiggjøre seg av næringsstoffene som er i dem. Chiafrø får du kjøpt i helsekosten. Fiberhusk (eller bare husk) fås kjøpt i helsekost, på Ica og Meny. Kanskje andre steder også?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...