tirsdag 15. november 2011

~ La meg få anbefale ratatouille!


Når man høster squash med trillebår, gjelder det å finne gode oppskrifter slik at man kan få brukt opp i alle fall en god del av det. Og ratatouille kan fryses også, i porsjoner, slik at det kan bli mat utover høsten. Det er opprinnelig en fransk rett, men jeg har utviklet en egen vri på den, som passer til det vi dyrker.




Ingredisenser er squash, løk, tomater, paprika, aspargesbønner, hvitløk, sitronsaft, timian, rosmarin, salvie, salt, pepper og olivenolje.






Jeg starter med å fylle en langpanne halveis opp med squash i tynne skiver. Her bruker jeg kjøkkenmaskinen, setter i en innsats som lager skiver, og dermed er det gjort på et blunk. Deretter skjærer jeg løk i terninger. 3-4 stykker. Du må gjerne velge den røde varianten, det blir ekstra godt. Så er det paprika i sjenerøse biter, 3-4 frukter må du gjerne bruke. Vi dyrker en del aspargesbønner, og bruker derfor opp litt av overfloden i denne retten. Det gir god substans og mer mat synes jeg. Det er fint å dele bønnene opp i litt mindre biter.

Deretter tilsetter du 3-4 bokser hermetiske tomater, saften av en sitron, salt og pepper etter smak, men retten krever en del. Så mye hvitløk du orker, minst fem fedd etter min mening, og deretter urtekrydderet. Helst bør det være ferskt etter min mening. Hell deretter over olivenolje og bak i stekovnen på 200 grader i 45 minutter eller til det har saftet seg godt og blitt mørt. Det er utrolig hvor godt disse smakene passer sammen og utfyller hverandre i forhold til sødme og syrlighet. Bon apetit!

søndag 6. november 2011

søndag 23. oktober 2011

~ Toscansk grønnkål

Det har vært en travel vår og sommer, men det var ikke planlagt å bli borte så lenge fra bloggen. (Hyggelig at du savner meg Helen.)
Så vi får komme oss tilbake, for denne bloggingen er viktig for meg. Både for min egen dokumentasjon og samling av oppskrifter og bilder, men også for å møte andre med samme interesse. Det er jo en flott ressurs for å samle ideer, kunnskap og oppskrifter oppskrifter og knytte vennskap.

Heldigvis har jeg tatt en del bilder underveis i sommer og høst, så det får bli litt blogging i ettertid i steden. Mye av tiden har gått med til å jobbe i hagen, drivhuset og i grønnsakssengene. Vi har høstet store mengder økologiske grønnsaker helt fra tidlig i våres, og enda kan jeg plukke purre, gulrøtter, grønnkål, svartkål, salat, rosenkål og rødkål. Det har vært mye jobb, men med alt det vi får igjen, så er det absolutt verd det.
Bildet er av grønnkål med opprinnelse fra Toscana. Den kalles også svartkål, og den er høstet i dag. Litt brukte jeg oppklippet i søndagens gryte.  Den egner seg til alle slags gryter og supper. Jeg er spesielt glad i den i fiskesuppe. I hele sommer har den vært flittig brukt i rå tilstand som salat sammen med den krusete grønnkålen. Ja, jeg vil gå så langt som å si at jeg ble reglerett avhengig av den ;-)
Ellers lar grønnkålen seg fint fryse. Jeg deler den opp i mindre biter og fryser den rå. Bruker den i min grønne frokostdrikk også i tillegg til gryter og supper. Grønnkålchips er jo også et alternativ. En tørket utgave som har blitt veldig populær.
Grønnkål er lett og dyrke og hardfør. Så har du anledning til det, så er det bare å planlegge sommerens avling.

fredag 20. mai 2011

~ Kikertpannekaker med egen ruccola





 Så var det min tur til å lage kikertpannekaker, eller socca som det vistnok heter. Jeg har sett det både hos Siljes reise og Helen, og lurte egentlig på om jeg ville like det. Jeg  hadde veldig lyst til å forsøke, og jeg ble virkelig ikke skuffet. Det skal være en sydfransk rett så vidt jeg leste meg til, og jeg lagde min variant "italian style" med pesto, skinke, hvit geitost, oliven og ruccola. Sistnevnte var for øvrig fra egen avling, og noe av det første jeg har høstet. Det passet veldig godt sammen. Disse pannekakene passer nok best med salt tilbehør.

Kikertpannekaker er superenkelt å lage. Kikertmel kjøper du i helsekostbutikken, eller billig i invandrerbutikker hvor det heter GRAM FLOUR.

Oppskrift til ca 6 stk

3 dl kikertmel
3 dl vann
litt salt

Bland melet med 2 dl av vannet. Når det er blandet sammen, tilsetter du resten av vannet. Da slipper du klumper. La stå og svelle 30 min. Stekes litt tykke i extra virgin kokosolje.


Fakta om 100 g kikertmel  
           
Saltinnhold 0,16 Gram Kalorier Kcal 386,94 Kcal Kilojoule 1619 Kj
Protein 22,39 gram Karbohydrater 57,82 gram Fett 6,69 gram
Sum mettede 0,69 gram Sum enumettede 1,5 gram Sum flerumettede 2,9 gram


Mono og disakkarider 10,85 gram B karoten 25 mcg Vitamin A 2 RAE Vitamin E 0,83 mg-Alfa-TE
Vitamin B1 0,4 mg Vitamin B2 0,1 mg



Niacin 1,7 mg   Vitamin_B5 0,6 mg  Vitamin B6 1,49 mg   Folat 437 mcg  Vitamin K 9,1 mcg 
Kalsium 45 mg Jern 4,86 mg  Natrium 64 mg  Kalium 846 mg  Mangan 1,6 mg  Magnesium 166 mg
Sink 2,81 mg Selen 8,3 mcg Kopper 0,91 mg Fosfor 318 mg

~ Glimt fra drivhuset


I drihuset står tomater, dill hvitløk, vårløk, salat og mais

Et lite glimt fra drivhuset i disse dager. Det er en herlig tid, og plantene våre kommer fint. Vi bruker drivhuset som mellomlagring før vi planter ut. Senere skal tomat, agurk og paprika få lov til å regjere alene her inne.

Det er mye jobb på denne tiden, men det gir oss mye glede. Ikke mist når vi om noen uker kan begynne å høste egne økologiske grønnsaker i store mengder.

~ Livet etter detox

 

Salat med scampi, kapers, sukkererter, spirer og egg

Det har nå gått 14 dager siden jeg avsluttet detoxen, og disse dagene har jeg brukt til å  begynne å spise vanlig. Fremdeles har jeg vært veldig bevisst i matveien, og basert kostholdet mitt på detoxmat, men tilført kjøtt, fisk, korn, frø, mer oljer osv.


Detoxen har tydelig gjort at jeg har fått fart på forbrenningen. Jeg gikk selvsagt ned under kuren, et par kilo, og var sikker på at det ville jeg gå opp igjen når jeg begynte å spise vanlig igjen, men det som har skjedd er at jeg har gått ned ytterligere halvannen kilo etterpå.


Jeg har hatt skikkelig treg forbrenning de siste årene. Jeg kunne trene fem dager i uken uten at vektnålen rikket seg.  Og gikk jeg litt ned, gikk jeg like fort opp igjen etterpå, enda så bevisst jeg var. Det blir dermed spennende å se hvordan dette utvikler seg.
Ellers våkner jeg tidligere om morgenen nå, av meg selv. Jeg føler meg også avslappet på en god måte, samtidig som jeg har mer energi. Det høres sikkert rart ut, men det at jeg er mer avslappet kan beskrives som en god indre ro.

Jeg føler meg også klarere i hodet. En følelse som har blitt stadig sterkere det siste året, siden jeg startet med greens supermat og rawfood. Det synes jeg kanskje er den største helsegevinsten.

Men jeg var ganske sliten på slutten av detoxen, den varte i 14 dager, og jeg gikk på jobb som vanlig. Vi har også mye å gjøre i hagen for tiden, og jeg forsøkte å følge med i svingene, men måtte hvile mye. Litt hodepine hadde jeg den første dagen, og det var nok mest kaffeapstinenser.

Med så mye positiv erfaring, fra denne og tidligere detoxer, gjør at jeg vil gjøre dette til en årlig vårlig rengjøring. Det koster litt i forhold til selvdisiplin, men gevinsten er absolutt større. 

mandag 16. mai 2011

~ Det nye kostholdet

Min versjon av "Rubi red" fra boka Salig blanding av Renee Voltaire
Ja, detoxen er over, og jeg har en ypperlig anledning til å starte på nytt når det gjelder det videre kostholdet mitt. Jeg har dermed begynt å lage en liste over mat jeg liker godt, og som jeg også har godt av. Listen er ikke ferdig, men jeg har notert følgende:

Frøknekkebrød
kikertpannekaker
hummus
kikertburgere
raw sjokolade
egg
mandelmuffins
bananmuffins
speltbrød
fikenbrød
grøt av sunne kornsorter
helstekt kylling
paprikasalat
fetaost (ekte av geitemelk)
bærsmothie
scampi
økologisk kaffe
spirersøtpotet (ovnsbakt og mos)
lammekjøtt
vilt
kalkun
ertepesto
wok
salater
ratatouille
hjemmelagde fiskekaker
ørret
laks
blåbærsuppe
hjemmelaget iskrem
ovnsbakte grønnsaker
min grønne frokostdrikk
greens
acai
frø og nøtter
kokos og kokosolje
kaldpressede oljer
ingefærrot
gurkemeie
torsk
sei
blåbær tyttebær
bjørnebær
solbær

Ja, dette er en start. Jeg lar meg stadig inspirere av andre blogger, så listen er på langt nær ferdig.
Kom gjerne med tips!

Bildet over viser "Rubi red" fra Renee Voltaire sin bok Salig blanding. Jeg lagde den under detoxen, og måtte selvsagt pynte den som henne. Min versjon besto av 2 dl jordbær (jeg tinte fra fryseren)
1 rødbet
litt acai
litt vann for konsistensen
noen mynteblader

Jeg moste jorbærene, laget juice av rødbeten og blandet alt i blenderen.
Overraskende godt!

søndag 15. mai 2011

~ Hijiki og andre sjøgrønnsaker



Under detoxen fikk jeg anledning til å bruke noen av sjøgrønnsakene som har ligget i skuffen en stund, nemlig hijiki. En av rettene i detoxprogrammet til Ulrika Davidsson inneholder nemlig dette. I følge Berge og Chackos bok Supermat, øker denne sjøgrønnsaken forbrenningen og virker rensende. Den har også positiv effekt på revmatisme og annen leddbetennelse, og det høye innholdet avkostfiber, skal forebygge og lege plager med fordøyelsen. Den inneholder også mye mineraler.

Jeg må innrømme at smaken av tang nok var gjennomtrengende, men jeg lot det stå til og tenkte at det ville gjøre meg godt. Jeg blandet det i en rett bestående av risnudler, gulrot, pipeløk, hvitløk, sukkererter og sesamfrø.

Nå kunne jeg på grunn av detoxen ikke kamuflere smaken så veldig med krydder og smakstilsetninger, så jeg får gi det en sjanse til. I kjøkkenskuffen har jeg dessuten også både kombu og wakame som må prøves. Alle tre sortene er kjøpt i helsekosten, for de som måtte lure på hvor man får tak i sånt.

mandag 2. mai 2011

~ Tid for asparges



Ingen sak å gå på detox-kur når man kan kose seg med asparges. Jeg serverte den lettkokt med avocado, tomater, oliven, spirer, pinjekjerner og en sennepsdressing laget av sitron, linfrøolje og dijonsennep. Det smakte aldeles fantastisk!

Jeg har kommet til dag 9 av 14, og føler med veldig pigg. I helgen hadde jeg masse energi som ble brukt på hagen. Jeg er ikke sulten, men passer på å spise regelmessig, og ikke minst drikke godt med vann, urtete og frukt- og grønnsaksjuicer.

De første dagene følte jeg meg litt slapp, og hadde også litt hodepine. Nå har jeg en fin blanding av mye energi og en god ro i kroppen.

Men, det jeg savner mest er nok en kopp kaffe... egg... og den raw sjokoladen min. Men jeg skal holde ut, for jeg vet at jeg er veldig glad for dette etterpå. Som jeg nevnte tidligere, forandrer smaksløkene seg, maten smaker så mye mer. Man blir så mye mer tilfreds.

Dessuten ser jeg at huden allerede har blitt mye klarere. den har fått roligere farge og mindre porer. Magefølelsen er også god :-)

tirsdag 26. april 2011

~ Detox - dag 3

Detoxen går sin gang, og det går forbausende bra. Litt hodepine i løpet av dagen, men jeg har planlagt det slik at jeg ikke har de helt store gjøremålene disse dagene, og har varslet familien om at jeg nok trenger litt tid for meg selv.
Juicepressa går for fullt for tiden, og et stort glass juice av gulrot, stangselleri, en bit ingefærrot, rødbet, grapefrukt, eple og lime, er en fin blanding som er et helt måltid i seg selv. I tillegg er min grønne daglige drikk på menyen. Det samme er et godt rawfood-måltid til lunj og en varm grønnsaksrett til middag.

Du kan lese mer om Ulrika Davidssons Detox her. Det er en komersiell side, men den inneholder mange flotte oppskrifter.

Dagens middag var ovnsbakte rødbeter med fennikel. Kjempegodt!!
En absolutt fordel ved en detox er nettopp at smaksløkene blir skjerpet, og at maten virkelig smaker. Det varer leeeenge etter at detoxen er avsluttet.
Dagens middag var ovnsbakte rødbeter med fenikkel. Bildet er hentet fra renewlifw.se, hvor du også finner opskriften.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...